Isnin, 4 Mac 2013

10 CARA MENGATASI BAD MOOD



Kadang-kadang anda menghadapi hari yang buruk atau anda hanya dalam mood yang buruk tanpa alasan tertentu. Mungkin anda tidak boleh tidur nyenyak di malam hari atau anda hanya lelah oleh masalah kehidupan sehari-hari. Kabar baiknya adalah bahawa hal itu terserah kepada anda untuk mengubah suasana hati anda melalui helah psikologi. Selain itu, siapa yang boleh membantah bahawa hari ini tidak boleh datang sebagai yang terbaik dalam hidup anda? Tips berikut boleh membantu anda mengatasi mood yang buruk dan menukar pagi yang buruk untuk petang yang menakjubkan.

1. Masa depan anda tidak berdasarkan pada masa lalu anda

Jangan percaya pada prasangka. Hanya dengan tangan Andalah keberuntungan anda boleh diubah, kerana tidak ada yang boleh menilai masa depan berdasarkan masa lalu. Singkirkan fikiran negatif dan lakukan pendekatan dengan perspektif positif. Anda boleh membimbing keberuntungan anda, cukup mengambil kawalan dari hidup anda dan mencari keberanian untuk melakukan hal-hal yang anda selalu anda inginkan.

2. Cuba perkara baru

Pengalaman baru siang hari boleh melakukan keajaiban. Bahkan penemuan perasaan yang baru dan pengertian yang berbeza dapat membebaskan anda dari suasana hati yang buruk. Berbicara dengan orang-orang baru, membaca novel yang anda belum pernah baca sebelum ini atau mendengar muzik yang membuat anda bahagia. Anda juga boleh cuba meditasi selama 10 hingga 20 minit sehari, untuk mengisi minda anda dengan keamanan dan harapan.

3. Nikmati matahari dan udara segar

Ambil berehat dari pekerjaan dan berdiri di samping tingkap cerah. Nikmati sinar matahari dan minum secawan kopi untuk memperkuat tubuh anda dan mengisi daya. Sementara itu, matahari akan meningkatkan tahap vitamin D dalam tubuh, yang meningkatkan suasana hati yang baik bagi anda. Jika anda mempunyai masa berjalan-jalan, anda akan terkejut melihat betapa leganya perasaan anda.

4. Fikirkan aspek positif dari kehidupan anda

Ingat beberapa prestasi yang anda capai dalam tempoh lima tahun terakhir. Mungkin anda berkahwin, mempunyai anak atau mendapat promosi di tempat kerja. Mengakui kemajuan anda secara automatik akan memberikan rasa kepuasan dan dapat membantu anda menghadapi masalah dengan iman dan kekuatan kehendak.

5. Elakkan orang yang lagi "kemurungan"

Ingat optimisme yang menular, seperti penderitaan! Bila anda bergaul dengan orang-orang yang boleh mengisi anda dengan harapan, anda boleh dengan mudah mengatasi insiden yang tidak menyenangkan di hari itu. Di sisi lain, jika orang-orang di sekitar anda yang pesimis dan dalam keadaan kemurungan terus menerus, itu lebih mungkin yang akan membuat anda merasa lebih buruk dan menghancurkan harapan anda untuk mengubah suasana hati anda.

6. Tampal gambar keluarga dan rakan-rakan di pintu peti sejuk

Rata-rata anda melawat peti sejuk sekitar 10 kali sehari. Sebuah kajian baru menunjukkan bahawa orang yang paling bahagia telah meletakkan gambar pertemuan keluarga atau pelbagai kumpul-kumpul dengan teman-teman yang mengarah ke kenangan indah pada pintu peti sejuk. Anda hanya perlu mencuba!
7. Fikirkan sebuah cerita konyol

Pertimbangkan satu orang menjengkelkan dan membuat watak konyol di kepala anda. Bayangkan anda berada di sebuah cerita, komik keterlaluan, dan kemudian datang kehancuran! Segera, anda akan melihat bahawa itu telah membentuk senyum di bibir anda. Pada akhirnya bayangkan diri anda sebagai protagonis dan "pelukan" yang menyebabkan optimis dalam cerita.
8. Membuat nota

Biasakan tangan anda selalu berinteraksi dengan buku harian dan menggambarkan setiap aktiviti yang positif hari. Mungkin anda mempunyai beberapa momen bagus saat akhir pekan atau menghadiri acara yang bagus. Anda akan segera menyedari bahawa ketika anda terbiasa dengan proses ini, anda akan ingin menulis di kalendar anda saat-saat bahagia anda dan ini akan membuat anda merasa baik.
9. Tukar pengalaman negatif menjadi peluang

Buatlah senarai lima hingga sepuluh hal yang (atau boleh) salah hari ini dan membacanya keras-keras. Umumnya, apabila anda mendengar masalah yang berkaitan dengan anda ... Anda boleh melayan mereka lebih tenang dan melihat seberapa kecil mereka dalam realiti. Jangan melihat segala sesuatu sebagai hitam atau putih kerana ada daerah abu-abu!
10. Mengurangkan stres melalui trik harian kecil

Setiap kali anda mendapati diri berkelakuan negatif, hentikan! Untuk mengurangkan stres, mengakui kebiasaan yang memberikan anda tekanan dan cuba untuk mengurangkan mereka di siang hari. Jadi, anda akan bekerja secara berkesan dalam masalah ini dan akan menguruskan untuk menghilangkan stres, melihat kehidupan dengan lebih optimis.

Sebagai pemikiran akhir, mengatasi mood yang buruk tidak terlalu sukar asalkan anda benar-benar ingin mengubah suasana hati anda dan menikmati kesenangan kecil kehidupan sehari-hari.

Selamat mencuba!

Tiada ulasan: