Isnin, 4 Mac 2013

Info Petang : 11 HAL YANG SERING MENJADI PENYEBAB STRESS


Orang-orang selalu berada di bawah tekanan. Mereka selalu tergesa-gesa, memandu dengan gugup, merokok dan minum minuman keras serta bertengkar satu sama lain. Ini adalah gambar dari masyarakat moden, masyarakat yang terus-menerus berada di bawah tekanan.

Stress, menurut para saintis, adalah momok zaman kita. Untuk alasan ini, jurnal di amerika "Whole Living" menunjukkan sebuah kajian dengan 11 penyebab paling umum dari stres (di seluruh dunia). Ini lebih dari yakin bahawa beberapa alasan (jika tidak semua) berlaku untuk kes anda juga.

Penyebab Stress yang paling umum adalah:

1. Faktor Ekonomi:

Wang dan masalah-masalah ekonomi selalu di fikiran orang. Seiring dengan krisis ekonomi global, anda perlu berurusan dengan krisis peribadi anda. Kos hidup, pinjaman tertunda dan ketidaktentuan ekonomi secara umum adalah penyebab paling umum dari stres orang di seluruh dunia.

2. Kerja berlebihan sehingga menjadi stres:

Dalam era teknologi moden dengan laptop, tablet dan Internet di mana-mana, kewajipan bekerja tidak pernah berakhir. Anda boleh berehat di pantai yang eksotik, tetapi anda perlu menghantar e-mel. Jika anda tidak, salah satu pesaing anda akan mengambil client anda sehingga anda kehilangan pelanggan. Waktu luang menyusut dan orang-orang yang menghabiskan masa yang kurang untuk diri mereka sendiri dan orang-orang yang mereka cintai.

3. Kepuasan kerja:

Dalam masa krisis ekonomi dan lapangan kerja, anda tidak mempunyai pilihan yang banyak untuk pekerjaan. Pengangguran meningkat dan walaupun anda tidak menyukai pekerjaan anda, anda bosan dan tidak tertarik, anda tidak boleh berhenti.

4. Hubungan peribadi:

Hubungan manusia yang sukar dan ketegangan kehidupan sehari-hari yang menyebabkan perselisihan dan pergaduhan. Kewangan keluarga, masalah seksual, serta kurangnya masa untuk pasangan anda dan anak-anak menghasilkan stres dan anda tidak berada dalam kedudukan untuk mencari penyelesaian.

5. Rawatan keluarga:

Tekanan Saat Bekerja

Merawat keluarga anda adalah tanggung jawab besar. Adakah mereka adalah anak-anak muda atau orang tua, mereka memerlukan pemantauan ketat. Anda tidak harus melupakan rawatan datuk-nenek, anak-anak harus pergi ke sekolah dan mempersiapkan diri untuk ujian. Ini hanya beberapa contoh dari kewajipan sehari-hari yang tidak membolehkan masa untuk santai. Bukan hanya itu tetapi ini tekanan terus menerus juga menyebabkan masalah dengan tidur anda dan anda berakhir dalam lingkaran syaitan tak berujung.

6. Tekanan untuk bercuti:

Untuk mempersiapkan seluruh keluarga untuk bercuti, dan tidak meninggalkan tugas-tugas yang belum selesai atau untuk mempersiapkan acara keluarga (pesta ulang tahun untuk anak-anak) nampaknya seperti beban yang menggunung. Masa persiapan yang lebih stres daripada santai dan meriah.

7. Anda tidak pernah mengatakan TIDAK:

Anda takut untuk mengatakan TIDAK. Apakah itu untuk tanggung jawab peribadi, keluarga atau pekerjaan anda tidak boleh menolak tugas yang diberikan untuk pekerjaan yang harus dilakukan. Salah! Anda cuba untuk memuaskan semua orang lain, sementara tidak meninggalkan waktu untuk diri sendiri. Kewajipan anda lakukan berada di luar apa yang anda boleh tangani dan hal ini menjadikan lebih banyak stres

8. Kurangnya masa yang berkualiti:

Anda tidak punya masa untuk melihat rakan-rakan anda dan orang yang anda cintai. Anda tidak punya waktu luang untuk diri sendiri tidak menyebutkan waktu yang berkualiti untuk melakukan hal-hal yang anda sukai. Tindakan - tindakan ini mengurangkan peluang anda untuk melarikan diri dari tekanan dan ketegangan.

9. Terobsesi dengan kesempurnaan:

Anda ingin melakukan semuanya sempurna. Membuat kesalahan adalah ketakutan terburuk dan hal ini menjadikan lebih banyak tekanan. Ini obsesi dengan kesempurnaan, tidak meninggalkan anda masa untuk memikirkan hal-hal lain selain target anda dan anda akhirnya kehilangan dirimu.

10. Kurangnya minat:

Anda memulakan tugas baru dan bosan. Anda menetapkan matlamat baru tapi berhenti di tengah. Anda tidak mempunyai ghairah atau motivasi untuk melakukan sesuatu. Ini akan memberikan anda kekecewaan dan mendorong anda dalam keputusasaan. Anda kehilangan nafsu makan dan tidur dan ini memburukkan lagi keadaan.

11. Gangguan dan kebingungan:

Ketika semuanya tidak teratur, tidak berjalan lancar. Rumah berantakan, di pejabat banyak tekanan dan perasaan bahawa semuanya sangat kacau boleh menyebabkan anda menjadi lebih mudah stress. Perasaan ini mempunyai keupayaan ajaib untuk menahan anda dan mengingatkan kita tentang kejadian - kejadian yang sudah terjadi yang akan menambah stress pada diri anda. Bahkan jika anda ingin melarikan diri, situasi persekitaran anda tidak akan mengizinkan.



p/s : Stress secara positif dapat mengimbangi hidup dan dapat merenung setiap apa yang berlaku atas dunia dan menjadikan ia sebagai sebuah pengalaman hidup yang teindah.

Tiada ulasan: